Moskou

26 juli de dag van vertrek was ik om halfvijf opgestaan. De taxi kwam precies om 6 uur, het was een mooie zondagmorgen en heel stil op de weg. Het was een grote overgang toen ik op het overvolle Schiphol naar de incheckbalie probeerde te komen, ik kreeg gelukkig hulp. We vertrokken wat later dan halftien en met de 2 uur tijdverschil met Nederland arriveerde we in Moskou om kwart voor drie. Daarna ging ik de groep opzoeken, blijkbaar was ik de eerste, uiteindelijk vond ik in de aankomsthal een Russische host met het naambord van de reisvereniging "All Ways"staan. Het duurde eeuwen voor iedereen aanwezig was, oorzaak koffers die niet meegekomen waren. Een bus bracht ons naar de boot, waar we tegen half zes aankwamen. Bij het betreden van de boot stonden er meisjes in klederdracht bij de receptie ze boden ons brood aan waar we een stukje vanaf konden breken het zag er smakelijk uit, maar het bleek erg zout  te zijn. Er werd vrolijke Russische volkmuziek gespeeld door een paar jongens ook in klederdracht. Na het afgeven van het paspoort kreeg ik de sleutel van hut 356.
De hut was niet groot en niet luxe, maar wel een 2-persoons en alles was aanwezig, Koelkast airco, badcel/toilet en volop kasten. Er was een groot raam waardoor ik heel wat keren tijdens de cruise naar buiten heb zitten kijken.  Er klonk leuke muziek uit een kleine speaker.Na het uitpakken van de koffer was het tijd om het restaurant op te zoeken. We hadden vaste plaatsen, er zaten al drie dames en een heer toen ik aankwam, maar die heer was de volgende dag verdwenen, toen waren we met 6  dames, die allemaal single bleken te zijn, het zou een heel gezellige reis  worden. Na het diner besloot ik om op tijd te gaan slapen, De douche was heerlijk warm en doodmoe rolde ik in het smalle bed van 70 cm. De radio had ik uitgezet, en al heel snel was ik in slaap, onbewust van wat nog komen zou. Dat was om halfelf die avond, een knalharde stem schalde door het kleine speakertje, waarop ik gelijk rechtop in dat krappe bedje zat, ik schoot eruit om die mededeling van "Beste mensen er is diner in het Wolga restaurant en een meeting om tien over elf" uit te zetten, maar hoe ik ook aan dat knopje draaide, die stem bleef de mededeling maar herhalen, ik had op slag een hekel aan dat kleine speakertje, maar nog meer…… Vanaf die dag gaf het speakertje geen muziek meer maar helaas  de mededelingen en verhalen bleven wel op onmogelijke tijden de rust in mijn hut verstoren.
27 juli 7 uur ontbijt en om 9 uur stadsrondrit met de belangrijkste bezienswaardigheden van de hoofdstad van Rusland. Het Bolchoi theater, de Lomonosov universiteit. We rijden langs de bekende Leningradskaya één van de belangrijkste verkeersaders in het centrum en de luxe winkelstraat Tsverskaja. We zien ook het gebouw van de KGB.
A19_3 Vervolgens wordt er een eerste stop gemaakt op het Rode Plein. De Basiliuskathedraal mag wel het meest sprookjesachtige gebouw van Rusland worden genoemd. Het is qua bizarre schoonheid, grillige bouwstijl en memorabele geschiedenis werkelijk onovertroffen. De Basiliuskathedraal stamt uit de tijd van Ivan de Verschrikkelijke, die de opdracht gaf voor de bouw van een kerk op het Mooie Plein als herinnering aan de overwinning op de Gouden Horde. Ivan IV gaf de bouwmeester Posnik  Jakovlev de vrije hand, onder voorwaarde dat de kerk mooi zou zijn en vreugde uit zou stralen. Michail Lermontov werd getroffen door ‘haar duistere uiterlijk ‘. De schrijver vond de kerk de belichaming van de geest van Ivan de Verschrikkelijke. Zo putten verschillende schrijvers zich uit in buitennissige vergelijkingen.                         .
A15 Daarna een bezoek aan het legendarische warenhuis Goem een groot en chic winkelcentrum met prachtige galerijen. Waar hoofdzakelijk westerse bedrijven in filialen  hun dure merken verkopen. het enorme complex bestaat uit drie lengte- en drie breedtepassages, die door bruggen en galarijen met elkaar zijn verbonden. A16
F82 Vervolgens met de bus  naar het klooster van Novodiévitchi, een opmerkelijk religieus bouwwerk uit de 16e eeuw. De grote vredige vijver eromheen inspireerde Tsjaikovski voor "Het Zwanenmeer". Na een wandeling  door het park konden we vrij dichtbij van het klooster volop mooie foto’s maken.
Daarna een voortreffelijke lunch in het immens grote Rits-Carlton hotel.
Na de lunch had ik een facultatieve excursie naar "SERGIJEV POSAD" bekend onder naam Zagorsk en wereldberoemd om het prachtige Sergiusklooster uit 1340.(Troitse Sergijeva lavra), waar het hoofdheiligdom en geestelijk centrum van het oude Moskovische rijk zich bevindt.
9 Het is nog steeds het centrum van de Orhodox Russische Kerk.
Lavra is een erenaam voor bijzonder belangrijke kloosters. In het huidige Rusland bestaan maar drie lavra’s (lavry) Je betreedt het klooster via de Heilige Poort en de aan de poort gelegen Johannes de Doperkerk. In 1345 bouwde de monnik Sergius van Radonezj op de heuvel waarop ook het tegenwoordige klooster staat, een eenvoudige houten kerk. De Tataren verdreven de inmiddels ontstane parochie en vernietigde het godshuis. In de 15e eeuw vond men onder het puin de stoffelijke resten van Sergius, die op wonderbaarlijke wijze vrijwel ongeschonden waren gebleven. Als gevolg daarvan ondernamen de mensen pelgrimstochten naar de plaats en er ontstond een nieuwe actieve gemeenschap van monniken. Zij bouwden tussen 1422 en 1424 de Drievuldigheidskathedraal van kalksteen: dit is nu de oudste kerk van het klooster.
16_2 Van buiten herkend men haar aan de unieke vergulde koepel en het eveneens vergulde en versierde kokosjnikdak. Sergius werd nog in zijn sterfjaar heilig verklaard en tot beschermheilige van het Russische land uitgeroepen. De hoofdkerk van het klooster is de Maria-Hemelvaartkathedraal  (Oespenski sobor) Ivan de verschrikkelijke liet haar tussen 1559 en 1585 bouwen.
2  Met de vijf uivormige tore
ns waarvan de middelste is verguld, vormt zij het van veraf zichtbare herkenningspunt van het klooster, de vier andere koepels zijn helblauw en versierd met kleine gouden sterren.